Kwestie van vertrouwen

• Fred

Ik koop net bij de supermarkt o.a. 3 blikjes cola. Ik kijk op de bon en zie dat er 39 cent p.s. voor is betaald. Ik naar de balie, ik dacht dat ze 29 cent waren.

Afijn, de blikjes zaten in een 4 pack van 1,29 en als ik ze los kocht dan waren ze 39 cent p.s.

Ik vertel dat ik dit misleidend vindt (de prijs los, stond immers nergens vermeldt) en dat ik dergelijke verkooppraktijken ongewenst acht. Oke, geen probleem, ik krijg het 4de blikje er alsnog bij voor 10 cent.

Nu zag ik eens, een programma over oplichting waarin een rechter uitspraak deed. Daarin werd een oplichter verweten dat hij mensen financieel had benadeeld, maar ook dat zijn praktijken het vertrouwen in het “normale” handelsverkeer hadden geschaad.

Nu viel er bij de supermarkt weliswaar gewoon te praten over de kwestie en werd het onderling “netjes” opgelost, terwijl de slachtoffers van de oplichter waarschijnlijk hun centjes nooit meer terug zien. Maar mijn vertrouwen dit “ normale” handelsverkeer is er bepaald niet op vooruit gegaan.

Ik vindt dit psychologisch ondermijnend. Ik moet ze daar bij die supermarkt nou ook al goed in de gaten houden want wie weet wat voor trucjes ze nog meer uithalen. Wat vinden jullie van de handelspraktijken van dit soort monopolie bedrijven?

• Ellen XL

Nou ik kan me ook enorm opnaaien over een dubbeltje!

En vorige week had ik zowel bij Tuinland als bij AH dat een speciale aanbieding niet voor de speciale prijs gerekend werd. Dus je moet de bonnetjes vooral bij speciale aanbiedingen goed nakijken. Het scheelde mij bij die twee zaken wel 7 euro! Volgens de klantenservice had de kassa het niet goed gepakt.

Trouwens nog een tip, bewaar alle bonnetjes een paar weken, ik heb de laatste tijd zo vaak gedonder dat een pompje het begeeft, ik ga er geheid mee terug.

Er wordt meteen om het bonnetje gevraagd, dat douw ik ze dan met een triompfantelijke lach onder de neus. Het halflege flesje (of halfleeg is in dit geval helemaal jubelend leuk) wordt dan omgeruild voor een volle!

Heb ik ook nog eens lol van m'n heen en weer gerij naar die winkels :D

• Fred

Whahahaaaa. Ik ben bepaald het type niet dat bonnetjes nakijkt en bewaard.

Maar je moet tegenwoordig blijkbaar wel, dat is het ellendige.

Een paar weken terug kocht ik een paprika voor 89 cent (ruim 2 gulden) die zwaar verrot bleek te zijn, had ik notabene nodig voor me spaggettisaus, en wat doe je dan in het weekend. En zo heb ik al meer van dit soort “ïncidentjes” meegemaakt.

Gewoon bij de Dekamarkt. Waar gaat het heen met de wereld. :):)

• Kees

Ik vraag me af of het beleid is van de supermarkten om ons af te zetten. Sinds de prijzenoorlog is uitgebroken worden ook bij mij iedere keer verkeerde bedragen afgerekend. Meestal kom ik er thuis pas achter omdat ik de bon niet ter plekke nakijk en nareken. Dan zie ik dat ze een verkeerd product hebben aangeslagen of niet het bedrag dat ik de reclame is. En altijd in mijn nadeel.

Het gaat dan toch om enkele euro’s totaal. Dan voel ik me behoorlijk belazerd.

• Ellen XL

Tja we hebben hier geen Dekamarkt maar voor de paprika's heb ik een oplossing bedacht. Ik heb n.l. uit het zaad van een paprika enkele paprikaplantjes opgekweekt. Die staan nu in grote potten op mijn balkon. Ik heb al enkele paprika's geoogst en er zitten er nog een heel stel aan te komen. Je begrijpt wel dat ze mijn grote trots zijn! Ik heb er ook foto's van gemaakt.

Maar ja, wat je schrijft; verrotte spullen in het weekend is niet fijn!

Toch ga ik dan op maandag met de rotte paprika en het bonnetje terug :( geloof maar dat ik een nieuwe paprika krijg…

• Ellen XL

Grrr!!!!

Ja daarom snap ik die mensen ook niet die het bonnetje niet meenemen…

Net of geld geen rol speelt bij hen, alsof ze hoog boven het aardse slijk verheven zijn.

Ik vind die enkele euro's, daar heb je toch weer een tijdje (misschien een kwartier) voor moeten werken. Stel je voor dat er net in die tijd iemand enorm tegen je heeft staan te zeuren op je werk, dan is het toch wel zuur dat je dan ook nog eens getild wordt bij de supermarkt.

• Fred

Ellen XL schreef:

>

> Tja we hebben hier geen Dekamarkt maar voor de paprika's heb

> ik een oplossing bedacht. Ik heb n.l. uit het zaad van een

> paprika enkele paprikaplantjes opgekweekt. Die staan nu in

> grote potten op mijn balkon. Ik heb al enkele paprika's

> geoogst en er zitten er nog een heel stel aan te komen. Je

> begrijpt wel dat ze mijn grote trots zijn! Ik heb er ook

> foto's van gemaakt.

In dergelijke tijden worden mensen creatief. Goed zo Ellen. :):)

En nog een leuke bezigheid ook. Wat wil je nog meer.

• Ellen XL

Ja ik heb het idee uit zo'n bezuinigingsboekje.

Ik zou van alles kunnen kweken in de vensterbank, gratis eten hebben en nog gespreksstof ook.

Dat laatste klopt, mijn vrienden vroegen “wat zijn dat voor planten?”

Mijn collega's en buren, iedereen slaat steil achter over dat ik die planten uit zaad van een paprika heb opgekweekt.

Ik geloof dat het nu ook met een pompoen is gelukt.

Moet je ook eens proberen… :)

• azalaia

Ik kijk altijd alles na ter plekke, en vòòrdat ik mijn boodschappen in mijn tas heb gestopt.

Ik heb ooit eens een keer gehad dat er in mijn boodschappen kar, dat heel donker is van binnen, nog een verpakt stuk kaas was achtergebleven van de vorige dag.

Een dag later deed ik mijn boodachappen erbij, niet wetende dat er nog iets inzat, maar het bonnetje klopte niet.

Ik moest alles er bij de klantenservice er uit halen en haalde dus ook die kaas eruit dat NIET opdie bon stond afgerekend.

Alsof ik dat gejat had……

Maar, de bon van die vorige dag had ik nog in mijn portemonnaie, dus dat kon ik rechtpraten.

Maar ze hadden 4 flesjes vifit aangeslagen i.p.v. 2, dubbel aangeslagen dus, maar alles is goed gekomen.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om bonnen te bewaren.

Groeten van azalaia.

• Fred

Bij dat verhaal van jou, moet ik gelijk denken aan dat vrouwtje, die dood werd geschopt door personeel van AH in Amsterdam omdat ze iets gestolen zou hebben, wat later (meen ik me te herinneren) nog betwijfeld werd.

Ja, het is belangrijk om bonnen te bewaren. Misverstanden kunnen overal gebeuren. Maar als je uit angst om mishandeld, doodgeslagen of opgelicht te worden door je supermarkt, een pakket bonnetjes bij je moet gaan dragen, of een complete supermarkt administratie moet gaan bijhouden, dan is er iets serieus mis in deze samenleving .

Het mag toch niet zo zijn dat Hendrik Jan de Tuinman, vogelvrij is verklaard, tegenover de multinationaals !!

Het gaat niet alleen om de supermarkten, maar ook om andere bedrijven, zoals telefoon, kabel en energiebedrijven, etc. De gewone jongen heeft blijkbaar geen rechten meer.

Mijn vertrouwen in de overheid wordt daardoor behoorlijk geschaad.