Ik koop net bij de supermarkt o.a. 3 blikjes cola. Ik kijk op de bon en zie dat er 39 cent p.s. voor is betaald. Ik naar de balie, ik dacht dat ze 29 cent waren.
Afijn, de blikjes zaten in een 4 pack van 1,29 en als ik ze los kocht dan waren ze 39 cent p.s.
Ik vertel dat ik dit misleidend vindt (de prijs los, stond immers nergens vermeldt) en dat ik dergelijke verkooppraktijken ongewenst acht. Oke, geen probleem, ik krijg het 4de blikje er alsnog bij voor 10 cent.
Nu zag ik eens, een programma over oplichting waarin een rechter uitspraak deed. Daarin werd een oplichter verweten dat hij mensen financieel had benadeeld, maar ook dat zijn praktijken het vertrouwen in het “normale” handelsverkeer hadden geschaad.
Nu viel er bij de supermarkt weliswaar gewoon te praten over de kwestie en werd het onderling “netjes” opgelost, terwijl de slachtoffers van de oplichter waarschijnlijk hun centjes nooit meer terug zien. Maar mijn vertrouwen dit “ normale” handelsverkeer is er bepaald niet op vooruit gegaan.
Ik vindt dit psychologisch ondermijnend. Ik moet ze daar bij die supermarkt nou ook al goed in de gaten houden want wie weet wat voor trucjes ze nog meer uithalen. Wat vinden jullie van de handelspraktijken van dit soort monopolie bedrijven?