Waarom doet iemand dit?

• Radeloze Buuf

Beste prikbordgebruikers, geen idee of ik hier aan het goede adres zit, maar probeer het toch maar. Zal het allemaal even beknopt vertellen maar dan wordt het nog steeds een lang verhaal.

Sinds 3 jaar woont er een gezin van met 5 kinderen naast ons, hij werkt, zij is hele dag thuis en gaat behoorlijk te keer (schreeuwen) tegen de kids. We zeiden elkaar altijd wel gedag tot vorig jaar. Toen hadden ze commentaar op onze caravan die in de voortuin stond en een klein stukje op de stoep. Vanaf die tijd zeggen zij niets meer tegen ons, dus wij ook niets tegen hun. Daar zit ik verder niet mee.

Waar ik wel mee zit is dat ik sinds een half jaar, iedere keer troep in mijn voortuin vind. Eerst dacht ik dat dat vanzelf kwam aanwaaien of uit de jaszak van de krantenjongen was gevallen oid. Totdat we er op gingen letten en we tot de ontdekking kwamen dat het iedere keer de buurvrouw was die het bij ons in de tuin gooide. Kwam ook omdat zij konijnen hebben en ik dagelijks de keutels in mijn voortuin had liggen, en ook een keer in de achtertuin. Mijn man heeft daar toen wat van gezegd, en nu is het dus steeds een zakje van chips, of het houtje van een ijsje, snoeppapiertjes, lollystokjes, kattenstront en noem maar op.

Met de buren valt niet te praten dus wij negeren het allemaal en ruimen de boel maar gewoon op en gooien het weg, maar het gaat nu al maanden zo en ik word er lichtelijk gestoord van.

Heeft iemand met wat meer psychologische kennis dan die van mij misschien enig idee wat hiervan de lol is en wat wij ertegen kunnen doen? We wonen met heel veel plezier in ons huis, maar iedere keer thuiskomen met het idee: wat ligt er nou weer voor rotzooi in mijn tuin, daar word ik niet veel vrolijker van.

Mocht ik hier niet op het goede adres zitten met mijn vraag, enig idee waar ik dit dan wel kwijt kan. Ik wil er eigenlijk van af, de politie doet hier niets aan, een of ander duur camerasysteem ophangen gaat me iets te ver en praten met die lui is niet mogelijk.

Alvast bedankt voor alle reacties,

Een radeloze buuf

• Ad

Stel de vraag eens op advocaten.startpagina.nl

• Radeloze Buuf

Dat kan ik wel doen, maar ik kan niets bewijzen, alhoewel ik voor 100% weet dat het onze “gekke buurvrouw” is.

En ik ben zo nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte waarom ze dit doet. Aandacht vragen? Negatieve aandacht is ook aandacht. Jaloezie? Zij gaan nooit op vakantie, hebben een oude auto en zo kan ik nog wel even doorgaan, terwijl wij 2 auto's hebben, een caravan en daar vaak mee weg zijn.

Daarom heb ik mijn verhaal hier neergezet.

• Ad

Je ZOu foto's proberen te nemen. Misschien als stukej bewijslast

• Radeloze Buuf

Ja maar haar op heterdaad betrappen lukt niet, heb dat al geprobeerd met de camcorder vast te leggen en dan ben ik zelf ook nog in overtreding omdat ik het terrein van de buren film. Want ze gooit alles vanaf hun dakterras in onze voortuin.

En foto's maken van alles wat er in de tuin is gegooid, wie zegt mij dat ik het zelf niet heb gedaan of ben ik nu erg paranoia?

En thanx voor de tip van advocaten.startpagina.nl. Ik ga daar ook zeker het verhaal op zetten. Dat is meer de juridische kant van het verhaal. Nu nog de psychologische kant. Vraag me echt af wat er in het hoofd van de buurvrouw omgaat, om dit te doen. Overigens volgens de andere buren spoort ze ook niet helemaal, van hun heb ik ook al diverse vreemde verhalen gehoord.

• Amaranth

En zo kun je tonnen aan goedbedoelde raad krijgen, die geen antwoord zijn op je vraag: waarom doet nou iemand zoiets? Tja, waarom pest de één de ander? Omdat die één geen andere manier weet om haar standpunt duidelijk te maken, namelijk dat ze het niet leuk vond dat ze aangesproken werd op die konijnenkeutels (of wat dan ook de precieze aanleiding was). Waarom ze geen andere manier weet, daar kun je alleen naar raden. Je laten provoceren is echter het slechtste wat je kunt doen, want daarmee geef je haar een signaal dat op die manier communiceren door jou begrepen wordt, of in ieder geval opgemerkt, en dat versterkt het gedrag alleen maar.

Je kunt twee dingen doen: of je behandelt haar/hun als de volwassene die ze is. Je spreekt haar aan op haar gedrag, wordt niet boos, gaat niet beschuldigen, maar vraagt of zij er iets vanaf weet, en waarom dat nou zo moet. Als zij zich echter niet als volwassene wil gedragen (en daar lijkt het wel op, hé), dan loop je daar makkelijk in vast.

Of je behandelt haar zoals ze zich gedraagt: als een klein kind. En wat werkt het beste als een klein kind vervelend is: negeren. Belonen bij goed gedrag, en vervelend gedrag negeren, dat geeft de beste kans op resultaat. Negeer dus haar vervelende gedrag, en het gaat uiteindelijk vanzelf over. En als het je ook nog lukt om weer gewoon als buren goedendag tegen elkaar te zeggen als je elkaar op straat tegenkomt, of misschien zelfs eens iets leuks over die rotkonijnen…. tja, dan is het wel opgelost.

Veel volwassenen vinden het veel makkelijker zich als kleuter te gedragen dan als de volwassenen die ze eigenlijk zijn. Al die verantwoordelijkheden, pffff…. De beste remedie: als jij wil dat ik je als kind behandel, dan doe ik dat ook. En negeren is dan weer de meest effectieve manier om gedrag te veranderen!

• Birmaantje

Waarom doet de buurvrouw dat?

Doordat zij die troep bij jullie in de voortuin gooit geeft het haar een fijn gevoel. Als jij hierop reageert, laat jij merken dat het je raakt, dus heeft zij een nog fijner gevoel, want ze heeft je waar ze jou wil hebben. Kwaad en een discussie.

Mijn advies: niets op uit doen, gewoon opruimen en verder niets zeggen. Uiteindelijk zal zij in gaan zien dat het geen zin heeft om je hiermee uit de tent te lokken en zal het vanzelf stoppen.

Ga niet de strijd aan, werkt alleen maar averechts.

Groet haar gewoon en dat jullie caravan een paar centimeter op de stoep staat. Ach, lach er een keer om, het zegt uiteindelijk meer van haar als van jullie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Birmaantje

• Radeloze Buuf

Amaranth, dank dank. We negeerden het al, maar deze bevestiging had ik net ff nodig.

We hebben het idee dat ze boos is geworden toen haar oudste zoon een opmerking maakte over onze caravan. Die staat meestal zo'n 4 dagen voor en na onze vakantie in de voortuin, en hij is ongeveer 30 cm te groot voor onze voortuin waardoor die een stukje op de stoep staat.

Mijn man heeft haar erop aangesproken dat als ze problemen met ons heeft, ze dat gewoon zelf moet zeggen, en toen was ze ernstig op haar lange tenen getrapt en heeft niets meer gezegd. En ik denk dat het toen allemaal begonnen is.

Vraag me alleen af hoe lang we haar gedrag moeten negeren omdat ze volgens mij al zo'n 4 a 5 maanden bezig is. Eerst heb je het niet in de gaten, denk je zelf dat dat zakdoekje uit je jaszak is gevallen, of dat de krantenjongen het snoeppapiertje heeft laten vallen, maar uiteindelijk is het kwartje bij ons wel gevallen.

Toch triest hoor, ze heeft als zo'n moeite om haar 5 kinderen in bedwang te houden, en dan ook nog energie verspillen aan troep bij ons in de tuin te gooien. Het is maar waar je je prioriteiten legt.

• Radeloze Buuf

Dank dank, Amaranth stelde dit ook al voor. Mijn antwoord aan haar, geldt ook voor jou, hebben elkaar een beetje gekruisd. Maar had de bevestiging even nodig dat we goed bezig waren, zijn al zo lang bezig met negeren en opruimen dat die lange adem wel een beetje op begint te raken. Diep zuchten en opnieuw ademhalen dan maar.

• Annelies E

Ik vind dit heel kinderachtig gedrag

misschien gewoon met hen proberen te praten

Of anders de wijkagent laten bemiddelen

Maar een klein puntje

een caravan hoort natuurlijk ook niet op een stoep te staan

dat is wellicht jullie fout

maar tegenwoordig zie je ook veel auto,s op de stoep

Dat vind ik persoonlijk niet kunnen

Maar dat gebeurt ook

Ik erger me daar aan

maar ik ga niet treiteren