Dit verhaal is ontzettend herkenbaar.
Niet voor mezelf; maar ik heb een collega waar dit ook bij speelt.
Het is bij ons de afspraak er om half 9 te zijn. Hij komt echter altijd 9 uur of later; vaak zelf half 10/10 uur.
Het lastige is dat ik mijn werk samen met hem doe; als hij er dus niet is, sta ik er even alleen voor.
Mijn baas heeft het al vaak aan hem aangegeven dat hij op tijd moet zijn, en dat er anders iets zwaait; echter: ook dat hielp helemaal niets.
Dan was het twee dagen kwart voor 9, en een week later was het weer hetzelfde liedje als voorheen.
Ik heb er ookv aak tussendoor wat van gezegd; maar ook dat hielp niets. Toen heb ik een keer tegen ‘m gezegd dat ik me er knap lullig onder voelde; omdat hij zoiets had van ’zij zit er toch wel; dus ik kan makkelijk te laat komen': maar dat was echt niet zo… gaf hij aan. Hij probeerde het echt; en hij wilde het ook: maar hij kon het gewoon niet… hij kwam altijd overal te laat zei'die… Uiteindelijk heb ik er dus wel goed met ‘m over gepraat; maar ik begreep er aan het einde van het gesprek nog steeds niets van; er is geen aanwijsbare oorzaak… Nu weet ik wel dat hij in het verleden erg depressief is geweest; en ook erg controlerend en perfectionistisch is… hij doet, mede daarom, ook veel te lang over z’n werk…
Ik baalde daar dus echt heel erg van; en helemaal omdat hij na dat gesprek de volgende twee dagen wéér drie kwartier te laat kwam… toen werd ik dus echt boos…
Maar een half uur later ging die weer koffie voor me halen; dus toen kon ik al niet eens meer boos blijven…
Máár: het te laat komen bleef… En deze week had hij een Individueel Overleg met de manager; en die gaf ook echt aan dat hij hem niet kon vertrouwen omdattie altijd te laat is, en met niemand rekening houd.
Ik heb nu echt jullie verhalen gelezen… en ik begin nu ook echt in te zien dat hij er echt niets aan kan doen… Begrijpen kan ik het niet; maar ik kan wel begrip tonen. En het scheelt dat ik van nature best wel wat geduld heb; maar als het aan m'n manager lag was hij allang ontslagen. Ik werk het meeste met 'm: dus ik moet er mee leven…
Ik denk dat wij dit als een negatieve eigenschap moeten gaan zien; en niet als iets tastbaars; zoals de meeste mensen dat bekijken. Dat zij zei die collega ook tegen me: de ene mens kan zichzelf moeilijk uiten, en de andere mens komt nooit op tijd…