Azalia,
Ieder mens leeft in zijn of haar eigen wereld, ieder mens vormt z'n zelfbeeld en z'n menswereld.
Ik voel ook weerstand als ik kijk naar de ellende in de wereld of naar het gedrag en de uitingen van Jaap (winnaar Gouden Kooi) in een programma als Knevel/vd Brink. Dan zie ik een mens, die in de kern diep ongelukkig is, die “denkt” financiëel onafhankelijk te zijn, die een anti-sociaal (waarde-oordeel) gedrag toont, liefdeloos en gevoelloos. Maar dat is slechts mijn persoonlijke interpretatie, anderen kunnen daar totaal anders over denken.
Voor mij is het “ontnuchterend” als ik lees dat jij daar niets aan kunt veranderen.
Ik heb tientallen jaren “gestreden” voor een betere wereld (tegen criminaliteit, onrecht, geweld enz.) en toch is er in wezen totaal niets veranderd.
Ja, in mij zelf eis er wezenlijk iets veranderd, maar dat kon alleen maar doordat ik mij open ging stellen voor andere zienswijzen en niet bleef vasthingen in oude bestaande patronen en structuren, normen en waarden.
Ik kan oorlogen en natuurrampen niet voorkomen, ik kan wel de vrede in mijzelf zoeken en liefde en respect hebben voor de natuur.
Jaap liet weten dat hij nu leeft en nu dat miljoen wilde hebben. Hij heeft z'n miljoen en ik gun hem het allerbeste. Toch zie ik zijn gedrag als een uiting van zijn persoonlijke (en dus unieke) innerlijke niet volledig beleefde en geïntegreerde problematiek. Dat kan gaan over gebrek aan aandacht, liefde, zelfvertrouwen, zelfrespect en eigenwaarde, het kan gaan over zijn onbewuste bestaansangsten, over zijn doodsangsten enz.
Ik zou het pas kunnen weten als ik met hem in gesprek kwam en wij ons beide onvoorwaardelijk zouden openstellen voor elkaars gedachtne en gevoelens.
Tja, en zo zitten velen van ons nu eenmaal niet in elkaar.
Jacques