Probleemkinderen verdubbelt en meer !!!

  • Hyperactief

    Onderstaand bericht vond ik zojuist in de digitale editie, het verbaast mij niets, ik heb altijd gezegt dat ADHDers/ sters als eerste in een verziekte maatschappij vastliepen en er steeds meer zouden volgen. Niet deze kinderen zijn ziek, maar de maatschappij waar ze in leven, ook steeds meer volwassenen zie je met enorme psychische problemen kampen, en geen verantwoordelijke die zich afvraagd waar deze toenames vandaan komen. Voor mij staat allang vast dat deze maatschappij waar we eerst trots op konden zijn, steeds verder wegrot !!! Wat vinden jullie ? Groetjes v Hyperactief

    Probleemkinderen in klas verdubbelt

    Bond: Gewone leerlingen dupe

    door Frank van Rutten

    AMSTERDAM - De Algemene Onderwijsbond (AOb) slaat groot alarm over de explosieve stijging van zeer moeilijk opvoedbare kinderen (zmok'ers) die met extra begeleiding les krijgen op gewone scholen.

    Vanaf augustus zal dat aantal meer dan verdubbelen ten opzichte van afgelopen januari. De extra aandacht die de zmok'ers opeisen, zal volgens de AOb ten koste gaan van de andere leerlingen.

    Volgens AOb-bestuurder Rob de Koning is de enorme toename onder meer te verklaren doordat steeds vaker adhd of autisme wordt vastgesteld. “Dat is goed voor die kinderen omdat zij dan tenminste passende hulp krijgen, maar met name het voortgezet onderwijs komt zo voor nieuwe problemen te staan.”

    Lees verder in De Telegraaf. BRON: De Telegraaf za 29 apr 2006, 07:00.

  • Shryce

    Vanwege Off Topic Verwijderd

    Groet

    Alkien

  • sanne

    Hallo Hyper

    Jouw bericht doet me denken aan dat boek van Hans Achterhuis, weet de titel niet meer. De maatschappij bepaalt of je ziek bent, etc. Medicalisering etc. Dan komt bij mij de vraag boven , wie is er ziek : Zij of ik ?

    G, sanne

  • Hyperactief

    Hoi sanne, bedoel je de titel werelden van tijd soms? Ik kan het boek niet hoor, maar ik vind dat ontzettend veel problemen over één kam geschoren worden, zonder naar de oorzaken te kijken, en dat laatste daar ben ik bezorgd om. Veel problemen en/ of “probleem” kinderen ontstaan door dat zaken in de maatschappij verkeerd ingericht zijn. Van de week zag ik toevallig een project op een VMBO school voor gehandicapten, de leerkrachten aldaar wisten niet wat ze meemaakte, de leerlingen die eraan (een soort huifkaraanhanger voor rolstoelers) werkten waren niet van school te krijgen, ik bedoel maar… Groetjes v Hyperactief

  • azalaia

    Ik ben het helemaal met je eens, deze maatschappij is net beton, heel sterk, maar als je dit niet onderhoudt, dan krijg je betonrot en verzwakt de fundering.

    De fundering in ieders leven is een sterkte gezonde maatschappij waarin we bij de geboorte binnentreden en die ons dragen en lijden naar de balans in onszelf zodat we zelf ook in staat zijn die maatschappij in een gezond evenwicht te houden.

    Pas dan kunnen we zaken als (voor)oordeel, discriminatie, hypocritie goed in de hand houden.

    Het probleem zit em ook in de contröle… het is tegenwoordig ieder voor zich en wat de buurman/vrouw doet is niet mijn probleem.

    Er komen dan ook steeds meer wetten en regels om ‘'ons’' onder contrôle te houden, maar dat werkt weer vaak averechts.

    Zodra van hogerhand iets wordt opgelegd, zal men proberen hier op slinkse manier onderuit te komen.

    Er is dus een mentaliteitsverandering nodig om te voorkómen dat we door alle bizarre regels helemaal onszelf verliezen en niet meer weten wie we nu werkelijk zijn en hoe we zelf denken.

    Mensen behoren zelf in staat te zijn hun gedachtes en doen en laten op je juiste manier te presenteren.

    Lukt dat niet, dan worden daaruit kinderen geboren die niet helemaal normaal meer zijn, en eenmaal na de geboorte zich niet goed kunnen ontwikkelen omdat de maatschappij de verkeerde maatschppij is waar ze in terecht zijn gekomen.

    Maar…… die maatschappij zijn we zelf, dus kunnen we door goed te letten op wat en hoe we iets doen in het algemeen, we toch in een soort van evenwicht blijven, naar onzelf toe en naar de maatschappij toe, naar de natuur toe, hoe we omgaan met dieren, hoe we kinderen leren met respect in de maatschappij te staan, zonder arrrogantie.

    Ik heb dit even snel opgeschreven na de consternatie van zoëven.

    Groetn van azalaia.

  • Annelies E

    Ik geef een klein voorbeeld uit dagelijkse praktijk

    Een kind uit onze buurt vind het leuk om al de bloesem van de bomen hier in de straat van de boom te slaan met een grote stok

    Eigenlijk wil ik naar buiten gaan om het te verbieden

    Maar ik wil geen mot met zijn ouders

    Daar die niet zo prettig zijn

    Eigenlijk vind ik het slap van mij zelf

    Wat vinden jullie?

    Zouden jullie er wat van zeggen

    Het is toch opvoedend

    Goed met de natuur omgaan

  • azalaia

    Juist, goed met de natuur omgaan is een taak die ook is weggelegd is voor anderen dan alleen de ouders.

    En dat gebeurt veel te weinig. Gewoon naar dat kind toestappen en met hem praten over waar hij mee bezig is en vragen waaom hij dit doet. Ik zie vaak op de Dam in Amsterdam dat kinderen, vooral buitenlandse kindere, constant met schoppende bewegingen achter de duiven aanrennen. Als ik dit zie dan houd ik ze tegen en zeg ik er iets van en het hangt een beetje van de leeftijd af hoe aardig ik dit ga zeggen.

    Ik leg het ook aan de ouders uit, voor zover ze hier voor open staan, dat dit gedrag beteugelt moet worden omdat anders dit op latere leeftijd uit de hand kan gaan lopen als ze NU niet leren respect op te bouwen voor alles wat leeft, groeit en bloeit om met Drs Fop I. Brouwer te spreken.

    Opvoeders zijn we inpricipe allemaal, niet alleen de ouders.

    Groeten van azalaia.

  • Hyperactief

    Hoi azalaia, ik ben het helemaal met je eens, maar hoe keren we het tij. Ik heb de tijden van minder regels ook meegemaakt, voor vrijwel alles was een vangnet. In die tijd ging je met plezier naar je werk, een vrije dag of vakantie vond ik destijds vaak al jammer om maar vooral niets te hoeven missen. Alles was veel relaxer, nu zie je dat alle in hoog tempo afgebroken wordt, en de stress en het geweld nemen hand over hand toe. De ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken mentaliteit huist ook al jaren in de politiek. Een oud gezegde dat mensen in wanhopige tijden naar nog wanhopigere middelen grijpt zie je met alles om je heen gebeuren. Neem afgelopen week de verhoging van de leerplicht om uitvallers te voorkomen, te zot voor woorden die dat bedacht heeft. Uitvallers kun je voorkomen door de kern van het probleem aan te pakken, dus het onderwijs reorganiseren en aantrekkelijker maken voor leerlingen, met strengere regels berijkt men niets…..:( Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Oeps, berijkt moet natuurlijk bereikt zijn.:D Groetjes v Hyperactief:)

  • Hyperactief

    Precies azalaia, ik zou er ook wat van zeggen, hetzelfde als met die boom, gewoon een kwestie van bewust maken. Groetjes v Hyperactief