De psychologie achter Rascisme !!!

  • Francis

    Hay Hyperactief,

    Ik was ook erg geschrokken van het bericht…..Ook ik heb een donkere man en dus een gekleurd kind dus voor je gevoel komt het erg dichtbij!!

    Anderszijds heb ik niet direct het gevoel dat dit iets nieuws is hoor….volgens mij is dit iets van alle tijden…

    Wat het natuurlijk niet minder erg maakt hoor ..

    En daarbij wil ik ook zeggen dat dit 1 gek is ….en voor mij niet zoveel te maken met hoe de wereld in elkaar zit!!

    Een tijdje geleden werd een jongen ook voor zijn mp3 vermoord……Geweld is verwerpelijk welk motief er ook achter zit is eigenlijk minder relevant!!

    liefs Francis

  • Alkien

    Dat heb ik ook nergens gezegd Annelies.

    Groet,

    Alkien.

  • Annelies E

    Ik bedoel dat in het algemeen

    niet aan iemand in het bijzonder

  • Alkien

    Oké sorry dan. Het kwam een beetje zo over daar je aan mij aangelijnd zit. ;)

    Maar je hebt gelijk in deze, hier groei je mee op, of neemt het op de ene of andere manier over.

    In het geval van de jongen kwam hij voor wat ik begrepen heb uit een rechtste familie.

    En is daarmee dus opgegroeid. Dan weet je volgens mij ook niet beter, mits iemand anders er zich mee had bemoeid en het had weten te stoppen alvorens het TE ver ging.

    Groet,

    Alkien.

  • ron

    Kortom de psychologie achter dit soort drama's zijn de zogenaamd “onschuldige” uitlatingen over allochtonen die bij jongeren een eigen leven gaan leiden…

    Wat ik hiervan vindt…Ik geloof dat het probleem dieper zit dan wat jij hier oppert. Ook dieper dan de psychologie beslaat eigenlijk.

    De afwijzing van anderen door haat vanwege het ‘anders zijn’ is het tegenovergestelde van onvoorwaardelijke liefde.

    Aan dit laatste is een groot gebrek in deze wereld, waardoor het eerste in het zadel geholpen wordt.

    Zolang de bron van onvoorwaardelijke liefde niet gevonden wordt zullen mensen blijven haten.

    Mensen verharden enorm naar anderen als die iets (lijken te) hebben wat zij niet hebben. Als ze zich onvoorwaardelijk geliefd zouden weten dan zou deze verharding veranderen in warme hartelijke belangstelling.

    Jaloezie, onbegrip, haat, afwijzing, zelfhaat, ego-centrisme, allemaal thema's die rondom dit onderwerp hangen.

    Elk mens heeft dergelijke gevoelens, sommige heviger dan anderen. Daarnaast zal ook het karakter meespelen. En de sociale omgeving speelt uiteraard een rol.

    De maatschappij verhard, er is weinig liefde voor zwakkeren.

    Aanzien krijg je door status/macht/geld enz. ipv door dienstbaarheid/liefde/meeleven.

    We gaan voor ons eigen belang en hebben steeds minder de ander op het oog (ouders leven voorz zichzelf ipv voor hun kinderen).

    Hiermee kun je, als individu, breken, die verantwoordelijkheid heb je ook in mijn overtuiging.

    Verder mist dit land (net als zoveel landen) goede leiders. Mensen die hierin een voorbeeldfunctie kunnen vervullen.

    Een leider moet voorgaan in dienstbaarheid.

    De wereld heeft deze dingen omgekeerd; een leider moet gediend worden.

    Ik heb een ander Voorbeeld waarop ik mij richt om te leren leiding te geven vanuit dienstbaarheid (overigens een heel proces).

    Hierbij leer ik de minste te (willen) zijn.

    De ander staat daarbij hoger dan ikzelf.

    Ongeacht zijn positie/huidskleur/religie/of wat dan ook.

    Vanuit deze houding kun je anderen niet afkeuren op iets waarin ze anders zijn.

    Ik kan wel moeite ervaren, maar die zit dan bij mij en is mijn verantwoordelijkheid.

    Heeft wat mij betreft dan niks met de waarde van de ander te maken.

    Mensen leven erg vanuit hun gevoel (meer dan ze vaak denken/geloven) en dat houdt dan ook in dat als ze negatieve gevoelens hebben voor iemand zij daar dan ook vanuit reageren/denken/handelen.

    Racisme en vervolging om geloofsovertuiging zal meer en meer opkomen. De druk zal opgevoerd worden. Vooral op christenen.

    De moraal zal steeds meer vervagen.

    Steeds minder zal het voor mensen duidelijk worden wat goed is en wat niet.

    Mensen verheffen zichzelf als individu tot norm.

    Het zal de mensheid verdelen.

    In de bijbel staat aardig wat profetieen, met name over de tijd.

    Toch is er hoop.

    Maar velen zullen die hoop afwijzen.

  • Ellen XL

    Hoi Hyperr,

    Weet je wel zeker dat er “psychologie” achter rascisme zit?

    Volgens mij is het gewoon een hersenvernauwing of hersenbeschadiging.

    Misschien te strakke petjes gedragen, te lang zonder zuurstof of als baby van de tafel gevallen.

    Groetjes Ellen

  • Ellen XL

    Dat soort lui zijn moeilijk te stoppen Alkien.

    Ik heb eens een vriend gehad die begon rascistische ideën te ontwikkelen nadat hij een aanvaring met een neger had gehad.

    Eerst begon hij erover dat hij een Ariër was, dus ik hem verteld dat er ook Ariërs in India zaten (hartstikke donkere huidskleur die mensen), omdat dat volk zich ooit had opgesplitst een deel naar de zonsopgang en een deel naar de zonsondergang was getrokken. Hij geloofde het eerst niet, later bleek hem dat dit zo was.

    Maar hij was niet op andere gedachten te brengen. Hij had nog wel meer interessante doch vervelende trekjes, waaronder een erg grote bek. Dus er was niet mee te praten. Het vervelende was dat de mensen in de omgeving dachten dat ik omdat ik zijn vriendin was er wel dezelfde mening op na zou houden. Dus er begon een heel cluppie rascistisch tegen me te doen. Als ik dan zei dat ik niet achter die ideeën stond werden ze nog agressief ook!

    Het rare was, toen het uit was tussen ons kreeg hij verkering met… een donker meisje! Die hem toen heel snel liet zitten:)

    Tegenwoordig hoeven ze bij mijn niet met dat soort praatjes aan te komen, dat zeg ik ze dan ook wel.

    Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Alles wordt later aangeleerd c.q. gecreërd aangaande gedachten goed Annelies, ook kunnen mensen door bepaalde gebeurtenissen nogal stigmatiseren, zo zal iemand die overvallen wordt door een zichtbaar iemand van een andere komaf dit meer en negatiever benadrukken dan als het iemand uit de “eigen” gelederen is. Dit geeft eigenlijk de kortzichtigheid van sommige geesten aan.:( Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Zo zie je maar weer Ellen, als er eenmaal zulk gedachtengoed in de botte koppie's zit dat het er moeilijk uit te krijgen is. Ligt er ook aan waar ze mee omgaan, de omgevingsfactoren, meestal bestaat zo'n groepje uit één of enkele “leidertjes” en een helehoop “zoekende” meelopers. Het bizarre is, als ze elkaar beter zouden leren kennen, dat ze zouden ontdekken dat ze op onlustgevoelens, kansloosheid, armoede, huisvesting etc. etc. heel veel gemeen hebben. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Precies Ellen, snap het helemaal.

    Vooroordelen zullen er ook wel altijd blijven.

    Alleen jammer dat niet iedereen inziet dat iemand die je niet kent, met een andere huiskleur er van binnen net zo uitziet. En je er dus ook geen vooroordelen over moet hebben.

    Groet,

    Alkien.