Ik als psycholoog? Hoe ga ik hiermee om?

• De Bie

Als je een probleem hebt en je gaat over dit probleem ook nog eens gezellig zitten keuvelen dan wek je het als het ware weer tot leven, dit is een hele foute manier van aanpak (waarom doen jullie dit?). Een probleem verdwijnt als je je intensief gaat bezighouden met het tegendeel ervan (of het negatief van het positief). En dan ben ik echt nog psychologisch vriendelijk. Ik denk ook dat als je tijd kan vinden voor een wekelijks terugkomend sofa uurtje, je geen reden hebt tot klagen. Als je kan ontdekken dat je je niet zo goed voelt in een kleine ruimte dan beschik je over enige zelfkennis, dat komt je altijd van pas in je verdere leven. Doet zich die gelegenheid voor dan kan jij fijn de trap nemen in plaats van de lift. Als je goed verder (in je eige ikje) zoekt dan vindt je vast nog meer bruikbare dingen die je een onprettig gevoel geven. Muizen?

• Frans

Beste De Bie,

De trap nemen in plaats van de lift, is het probleem ontvluchten. Daarmee los je niets op.

Frans.

• Alkien

Klopt, ook ik heb last een lichte vorm van claustrofobie. Ga ook liever niet met de lift. Althans liever niet alleen. Maar het is niet altijd te voorkomen. Het kan wel als je vele verdiepingen lopen wil. Maar daar doe ik niet aan, dus ik ga gewoon de lift in.

Ben alleen altijd blij als ik er weer heelhuids uit ben, en tel waar mogelijk de verdiepingen. Dan schiet het al een heel eind op.

M.a.w. ik heb me daarin overwonnen.

Groet,

Alkien.

• De Bie

Een probleem ontvluchten zie ik niet als een schande. Het toont zelfkennis en realiteitsbesef en is de beste optie om snel weer tot de orde van de dag te kunnen overgaan. Zwakheden zijn bovendien sympatisch te noemen en karaktervormend. Bovendien stel je je, bij het schaamteloos tonen ervan, open voor een compatibel geestelijk tegenstuk, als je je die een wenst. Problemen, zoals we ze kennen, zijn ook trendgevoelig en modebewust en daarom nooit persoonlijk. Vanwege het zwijgplicht dat de beroepshulpverlener heeft komen we er van elkaar ook nooit achter dat iedere client problemen bezit gebaseerd op hetzelfde gegeven, namelijk de overschatting van de geestelijke gezondheidszorg.

• Annelies E

Daar zit ook wat in

Ik heb ook meer met respect voor de medemens

• Ellen XL

Dat ben ik met je eens De Bie, het is ook wel te makkelijk om van een psycholoog te verwachten dat hij alle mogelijke en onmogelijke vragen oplost. Ik denk niet dat een psycholoog daarvoor is.

Bovendien ontvlucht je niet het probleem tenslotte heb je de muizen aangedragen :D

• Ellen XL

En de MUIZEN dan Frans? :)

• Ellen XL

Het is wel goed verwoord De Bie, maar sommige mensen hebben gewoon geen echte vrienden of partner. Dan vinden ze het wel eens prettig om met een psycholoog te praten. Dat is dan wel een instant vriend, maar beter dan niets.

Groetjes Ellen

• Frans

Proficiat Alkien,

Maar het is daarmee nog niet opgelost binnen de 20 minuten. Denk eens na over mijn volgende uitspraak en dan zul je de oplossing MISSCHIEN vinden. (de oplossing = het techniekje)

De uitspraak luidt: “Wat je fysiek niet kunt, is omdat je het in de geest (de gedachten) niet kunt.”

Weet dat ik het technierkje om het binnen de 20 minuten op te lossen, hier niet ga mededelen, want medeDELEN is VERMENIGVULDIGEN. Indien ik jullie het techniekje zou medeDELEN dan is het VERMENIGVULDIGD. Ik ben dan niets kwijt en jullie zouden het dan ook kunnen.

Zoek maar verder, ik heb het ook zelf moeten vinden.

Beste Alkien, indien je DOOR HERHALING telkens in de lift stapt als je een lift nodig hebt, zijn er twee mogelijkheden, het lost zich op lange termijn op, of het versterkt zich.

Frans.

• Frans

Beste De Bie,

Jij schrijft: “Een probleem ontvluchten zie ik niet als een schande. Het toont zelfkennis en realiteitsbesef en is de beste optie om snel weer tot de orde van de dag te kunnen overgaan.”

Volgens mij wijst het veel eerder op emotionele onwetendheid en dit leidt tot emotionele onkunde.

Een onopgelost probleem blijft je parten spelen en moet je telkens opnieuw in staat zijn om tot de orde van de dag over te gaan, wat velen niet lukt en ze dan in een depressie terecht komen.

Een vroeger bestaand probleem die binnen de 20 minuten is opgelost, is iets die niet meer bestaat en kan je geen last meer bezorgen en moet je niet meer tot de orde van de dag kunnen overgaan, je hebt de orde van de dag niet verlaten.

Frans