Ik als psycholoog? Hoe ga ik hiermee om?

• Frans

Beste Ellen XL,

Muizen en muizenissen zijn van eigen kweek. Stop met muizen en muizenissen kweken.

Frans.

• Alkien

Het beste techniekje is je eroverheen zetten.

Bij mij is het niet verergerd, maar afgnomen.

Groet,

Alkien.

• Hyperactief

Je reactieve geheugen is net een plaatjesbak met herinneringen Frans, het plaatje waar het probleem zit moet uit die “bak” gehaald en verwerkt worden, de oorzaak van zo'n plaatje kan iets heel onbenulligs zijn, ook al denken “deskundigen” vaak meteen aan de grootste drama's… Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Daarom hebben die zieleknijpers het zo druk. Omdat mensen de plaatjes laten zitten en het niet verwijderen.

Dit houdt dus hun probleem in stand, en de zieleknijpers aan het werk.

Zou iedereen het plaatje verwijderen hadden deze mensen minder werk en had de mens minder vaak door zichzelf gecreeerde problemen.

Groetjes,

Alkien.

• Frans

Beste Hyperactief,

Ik denk dat er nog een onderscheid bestaat tussen ‘verwerken in een verwerkingsproces’ en ‘het bewust nemen en oplossen’.

Indien men het op zeer korte tijd bewust kan oplossen waarom moet men er dan lange tijd onbewust aan verwerken.

Alles gebeurt bijna onbewust, Haal het bewust uit je plaatjesbak, pas er een techniekje op toe zodat het verdwijnt in het niets en je het niet hoeft te verwerken.

Zo kan men (de oorzaak van) verdriet na een bepaalde tijd bewust uit de vuilbak halen en bewust oplossen waardoor het verdriet als vanzelf verdwijnt. En ik spreek uit ervaring. De meeste mensen zijn echter nog niet eens in staat dat te geloven en ze leven nog jaarlijks naar die bepaalde dagen toe, wat ik niet begrijp.

Frans.

• Alkien

Handig dat techniekje van jou. Maar als het zo makkelijk was geweest had de wereld geen mensen met problemen gekend. Mits jij ze deelgenoot maakt van jou techniekje. Als dat echt zo goed werkt kan je er misschien nog rijk mee worden. ;)

Groet,

Alkien.

• Frans

Nee Alkien,

Jij schreef: “Handig dat techniekje van jou. Maar als het zo makkelijk was geweest had de wereld geen mensen met problemen gekend. Mits jij ze deelgenoot maakt van jou techniekje. Als dat echt zo goed werkt kan je er misschien nog rijk mee worden.”

Ik ben er niet rijk van geworden nochtans heb ik al honderden, misschien enkele duizenden mensen techniekjes aangeleerd en natuurlijk deed ik dat niet gratis.

Verder zitten de mensen vastgeroest in ‘algemeen aanvaardde denkpatronen’ zoals ‘verdriet is een verwerkingsproces en je moet het verwerken’ en, ze kunnen er niet uit. Ze kijken niet naar de wetmatigheden en leven er zodoende niet naar. Vandaar al die problemen. Daarom noemt men het nog altijd ‘het mensDOM.’

En, het gaat niet om één techniekje, het gaat om vele techniekjes.

Een techniekje

HOE u iets kunt loslaten.

HOE u tot rust kunt komen.

HOE u zich beter kunt aarden

HOE u zich beter kunt leren uiten.

HOE u de gedachten in je hoofd kunt stil zetten.

HOE u kunt leren afstand van iets of iemand te nemen

HOE u van uw verdriet voor het sterven van een geliefde afkomt.

HOE u kunt leren om blijer te zijn.

HOE u meer zekerheid kunt opwekken.

HOE u van gevoelens van incest afkomt.

HOE u in een flits het gevoel van meer levensruimte kunt opwekken.

HOE u van pleinvrees afkomt.

HOE u kunt leren in een massa te vertoeven.

HOE u uw relatie kunt veranderen zodat je weer bij elkaar past.

HOE u binnen het uur van je claustrofobie afkomt.

Enz…..

Claustrofobie oplossen is een ander techniekje dan om negatieve gevoelens bij incest op te lossen en is een ander techniekje dan om levensruimte te creëren of iets uit je hoofd te zetten.

Frans.

• Alkien

Dat begrijp ik Frans. Maar het is juist het HOE.

Zolang mensen het HOE niet zelf hebben uitgevonden blijven ze vaak afhankelijk van de reguliere hulpverlening. En wij allen weten dat dit meestal niet afdoende is, of het nog erger maakt.

Groet,

Alkien.

• Hyperactief

Precies Frans, zo bedoelde ik het ook, mensen moeten eerst die zaken uit het reactieve geheugen halen, localiseren waar het probleem vandaan kwam en dan verder. Door de angst laten mensen zitten waar het zit wat tot meer problemen kan leiden. Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief

En wij allen weten dat dit meestal niet afdoende is, of het nog erger maakt. Aldus: Alkien.

Tenzij men een therapeut treft die de mensen flink kan confronteren Alkien, en die zijn er, provocatieve communicatie kan veel losmaken bij mensen, waardoor ze er weer mee verder kunnen. Groetjes v Hyperactief