Woedeaanvallen van vriendin, hoe te stoppen?

  • Henk

    Hallo allemaal,

    Mijn vriendin kan soms vanuit het niets (bijv tijdens een meningsverschil waarin zij het zo ziet en ik anders) een ongelovelijke woedeaanval krijgen, ze begint dat te schreeuwen, geeft verwijten die uit het niets komen en verzonnen zijn, soms slaat ze zichzelf in het gezicht en trekt aan haar haar en geeft dan mij de schuld dat ze gek van me wordt omdat ik niet luister. Dit wat ik juist wel doe en ik blijf op een normale manier en toon tegen haar praten.

    Ze schreeuwt omdat, zoals zij zegt, ik dan niet naar haar luister en ze niet tot mij doordringt. Het probleem is juist, en dat probeer ik dan ook tijdens de spaarzame momenten dat ze even niets zegt duidelijk te maken, dat ik wel luister en ik dan ook een reactie wil geven maar daar gewoonweg niet de kans voor krijg door haar geschreeuw en getier.

    Ik blijf rustig, schreeuw niet, en verder klopt het wel wat ik doe zoals op deze site is beschreven: http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/woedeuitbarstingen.html.

    Ook heeft ze me al eens geslagen, geschopt en gebeten, dit allemaal terwijl ik haar niet aanraak of kwaad doe. Ik heb haar alleen een keer vastgepakt om der tot bedaren te krijgen toen ze zichzelf in het gezicht aan het slaan was, met als gevolg dat ze in mijn arm beet.

    Heeft iemand enig idee waar deze aanvallen vandaan komen of wat ik eraan kan doen?

    Ik heb haar al eens gezegd dat als het weer voorkomt ik met haar naar de dokter ga om te laten onderzoeken, want dit is echt niet goed goed voor onze relatie.

    Groeten, Henk

  • Saskia

    Henk, dit is helemaal niet goed en ik vrees dat jij daar niets aan kunt doen.

    Mishandeling van je partner is een serieus probleem dat meestal alleen maar erger wordt.

    Ik vind dat je goed moet nadenken of je een schadelijke relatie moet laten voortbestaan.

  • Collie

    vaak zijn dergelijke woedeaanvallen, zeker wanneer ze gepaard gaan met zelfpijniging en agressie, het gevolg van een psychiatrische stoornis, maar dat wil niet zeggen dat ze op dergelijke momenten niet weet wat ze doet.

    Ik zou idd samen met haar eens naar de huisarts gaan om dit te gaan bespreken.

    En in de aanloop daar naartoe, tegen haar zeggen dat je ten alle tijden bereid bent om naar haar te luisteren… BEHALVE… wanneer ze zo'n woedeaanval krijgt.

    Dit kun je het beste op een rustig moment met haar bespreken, desnoods stuur je haar een mail waarin je dat rustig, duidelijk en zonder verder te veroordelen aan haar uitlegt.

    En dan idd ook daadwerkelijk weggaan, wanneer ze weer zo'n bui krijgt.

    Zelf ben ik láng ‘behept’ geweest met vergelijkbare woedeaanvallen, maar met wat therapie en inzicht in mezelf, leren waar eea vandaan komt en anders met de dingen om leren gaan, is mn partner de gelukkigste man ter wereld, we kunnen weer van mening met elkaar verschillen zónder dat daar gigantische drama's aan te pas hoeven te komen.

    Sterkte.

  • Collie

    ik heb zojuist nog even die lastigemensensite doorgelezen… ik kan je verzekeren, als mn partner destijds op díe manier met me was omgegaan… dan hadden we nu niet meer samengewoond…

    Hij is mn partner, niet mn therapeut, en de handleiding die daar gegeven wordt is heel prachtig, mits de persoon in kwestie ook in een therapiesituatie zit zodat ze weet wat je doet.

    Als ik door mn partner op die manier toegesproken zou worden, zou ik zéker gedacht hebben dat hij vond dat ik de gek van het dorp was…

  • azalaia

    Henk… ga voorlopig ergens anders wonen, kom JIJ eens tot rust, want jij wordt hier ook compleet gestoord van en dan zijn er twee gestoorden…

    Jouw vriendin heeft een stoornis en dat moet worden uitgezocht.

    Bescherm jezelf voordat er ongelukken gebeuren en de politie er aan te pas moet komen. Er valt met haar niet te praten, is onmogelijk en heeft totaal ook geen zin want ze zal altijd het tegenovergestelde beweren van hoe jij het ziet.

    Laat haar maar betijen in haar eentje, de hulp zal van haar uit moeten komen niet van jou uit want dat werkt niet.

    Hoe moeilijk het ook is: vertrek uit dat huis en bescherm jezelf.

    Dan komt er tijd en komt er raad maar doorbreek deze cirkel voor allebei de partijen.

    azalaia

  • Henk

    Allemaal bedankt voor de reacties.

    Het huis uitgaan kan ik niet, aangezien het mijn huis is en zij hier nu een paar maanden woont om te zien hoe het samenwonen gaat, ze heeft nog wel gewoon haar oude woning.

    Ik kan wel een blokje om gaan, maar ik weet denk ik nu al dat ik dan het verwijt ga krijgen dat ik wegloop en ze helemaal begint te schreeuwen en te gillen.

    Jullie begrijpen dat ik er steeds meer mijn twijfels over het samenwonen krijg.

    Alleen is het punt dat ze na de uitbarstingen vreselijk veel spijt heeft en zegt dat ze me niet kwijt wil enzovoort.

    Aangezien je toch van iemand houdt strijk je nog maar een keer over je hart en probeer je het nog een keer. Een tijdje gaat alles dan goed tot er weer een uitbarsting komt.

    Misschien moet ik inderdaad een keer met haar naar de huisarts om te laten onderzoeken hoe het komt en wat ze heeft.

    Het is moeilijk allemaal, bedankt voor jullie reacties.

    Groeten, Henk

  • Collie

    Daar zie ik manipulatiegedrag nr 1 al, de grote spijt na een woedeuitbarsting…

    Die spijt is dus bij lange na niet groot genoeg anders viel ze niet in herhaling… krokodillentranen dus…

    Trap daar niet in… vertel haar maar, op zo'n moment van grote spijt, dat je idd niet meer op haar wil reageren als ze zo tekeer gaat en dat het handig zou zijn als zij in de tussentijd iets aan haar gedrag zou doen.

    De eerste gang die ze dus moet maken als ze wérkelijk spijt heeft, is er 1 naar haar huisarts, om een verwijzing te vragen naar het ggz of riagg.

    Een vrijgevestigde psycholoog kan helemaal niks met dit soort gedrag dus laat haar zich daar níet naar toe verwijzen.

  • Saskia

    Typisch voorbeeld van huiselijk geweld.

    Altijd beloven het niet weer te doen maar het tegendeel is waar. Het wordt erger en erger.

    Voor je het weet zit je in een uitzichtloze situatie.

    Stuur haar terug naar haar eigen huis nu het nog kan.

    Jij kunt haar NIET veranderen.

    Houden van betekent NIET dat je kunt samenleven.

    Je hebt hier duidelijke reacties gekregen.Gebruik je verstand.

  • Henk

    Ik weet genoeg, dank jullie voor jullie antwoorden.

    Ik ga eens een heel erg goed en lang gesprek met haar hebben, en over een bezoek aan de huisarts beginnen.

    Mocht ze dat niet willen dan weet ik wat mij te doen staat.

    Nogmaals bedankt.

    Groeten, Henk

  • Collie

    Mocht ze wél hulp willen zoeken voor haar probleem, serieuze hulp, dan kan het ook helemaal goedkomen met haar… Vergeet dat niet.

    Maar voorwaarde daarvoor is wel, dat ze inziet dat ze een serieus probleem heeft.