Niet gelukkig

• Daan

Om van medicijnen af te komen kan idd een hel zijn,en dit moet dus ook zorgvuldig worden gedaan.Maar die “troep” heeft ook veel mensen gered.IK vind het logisch dat medicatie zo vervelend kan zijn om af te bouwen,Je lichaam en geest zijn gewent aan die stoffen.

Gelukkig had ik met afbouwen van een bepaald medicijn geen problemen.

Maar al zou ik ze wel hebben gehad,ik zou ze zo weer slikken als ik weer zo zwaar depressief zou zijn.

Therapie kan met onzorgvuldigheid ook ‘verslavend’zijn en de afkickvershijnelen een hel (rouwproces).

• Collie

tja, als jij a. Acute dystonie, b. Drug-induced parkinsonisme, c. Acathisie en

d. Tardieve bewegingsstoornissenrdieve bewegingsstoornissen over het hoofd kunt zien, heb je echt je ogen toch in je broekzak zitten.

Daarbij heb ik nergens aangehaald dat antipsychotica voorgeschreven worden als kalmeringsmiddel, echter, aan mensen met een depressie die gepaard gaat met angstaanvallen, worden ze, ook al is de indicatie daar niet voor, toch vaak voorgeschreven in die situatie.

• Collie

d. Tardieve bewegingsstoornissenrdieve bewegingsstoornissen moet natuurlijk zijn:

d. Tardieve bewegingsstoornissen

• Daan

Type ik dat Collie?

Zo is hoe je overkomt…..alsof mensen die medicijnen slikken de 'makkelijkste weg kiezen".

En je vergeet te melden hoeveel positiefs medicijnen wel hebben en dat probeer ik duidelijk te maken

• Collie

Ik wens je heel veel sterkte toe met afbouwen web-aapje… Ik ken inmiddels psychiaters die ervan uitgaan dat het afbouwen over maanden uitgesmeerd moet worden.

• Ria

Dat is mede afhankelijk van de dosering, bij een lage dosering heb je minder of geen bijwerkingen en die zijn dus ook minder/niet zichtbaar.

• Collie

zoals ik van het begin af aan al schrijf, maar jij lijkt dat te willen vertalen alsof ik dat voor ELKE vorm van een depressie zo vind, zijn er van de 1 miljoen mensen die nu aan de antidepressiva zitten, er minstens 500.000 die dat NIET nodig hadden om een wat mildere vorm van depressie te overleven.

En die mildere vorm, komt veel en veel vaker voor dan de levensbedreigende depressie.

Veel vormen van depressie gaan zelfs zonder behandeling, vanzelf over, na een week of 6… moet je daar dan, slecht voorgelicht, deze medicatie voor gaan slikken, met als gevolg een levenslange verslaving waarvan je de uiteindelijke gevolgen nog niet kent?

• Ria

Misschien mag ik als voorbeeld dienen. Ik ben, heel langzaam, maar succesvol, gestopt met de seroxat terwijl ik 60 mg per dag slikte.

• Collie

Ik vind dat knap, temeer daar je over de symptomen van de onttrekkingsverschijnselen vaak niet of nauwelijks wordt voorgelicht.

Gelukkig zien steeds meer artsen in, dat afbouwen geen gemakkelijke klus is en kunnen ze patiënten daarin beter begeleiden, maar het blijft een krachtstaaltje dat je toch maar zelf uit moet voeren.

• Collie

Ik zeg nergens dat die mensen maar de gemakkelijkste weg kiezen, ik zeg dat mijn arts me voor die keuze stelde.

Veel artsen kiezen de gemakkelijkste weg en ‘vergeten’ hun cliënten hierover vooraf goed voor te lichten.

Zeker voor huisartsen, is het receptenblok trekken altijd nog gemakkelijker dan een patiënt doorverwijzen naar een psycholoog of zelf de nodige gesprekken bieden.