Laat maar Collie, het is mij duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat, ik blijf het bazelen vinden wat je doet.
Maar ik zal nog even reageren op de inhoud van deze reactie.
“Ja, élke demente persoon is psychotisch en moet, liefst de volwassen dosis, antipsychotica krijgen…”
- zeg ik dat?-
“Haldol in druppelvorm?, ‘jammer, daar doen wij niet aan’”
-Ik dien het dagelijks toe, en niet alleen aan dementerende ouderen. Er zijn legio redenen waarom een arts iets voor kan schrijven, jij hebt geen inzicht in de medische historie van de patienten-
“Maar zelfs als ze wel de dosering voor ouderen krijgen, zie je het op afstand aan hun lopen en bewegen, en nee, die mensen hebben niet ook parkinson”
- de dosering gaat niet naar leeftijd (volwassenen of ouderen) maar naar de klachten/gradatie van dementie van de patient. En Parkinson is hier niet aan de orde-
“en zijn het verpleeghuis welliswaar dement, maar lang niet altijd met psychotische klachten binnen gekomen.”
- niemand wordt ‘zomaar’ opgenomen, daar zijn de wachtlijsten te lang voor, een opname vindt ALLEEN plaats wanneer het niet meer verantwoord is dat de patient zelfstandig woont. Logischerwijs verloopt het ziektebeeld verder in de nieuwe woonsituatie, zoals het verdiepen van dementie-
“Gek he, dat iemand die net is opgenomen naar huis wil en wat verward kan doen.”"
-nogmaals; er wordt niet tot opname overgegaan als er niets aan de hand is. ‘wat verward’ is geen reden tot opname, dus als zich dat voordoet na de opname heeft het ook VOOR de opname tot gevaarlijke situaties geleid-
“En jij weet net zo goed als ik, dat er in verpleeghuizen dan al héél snel en te snel vaak, naar de antipsychotica gegrepen wordt.”
-Nee hoor, een antipsychoticum wordt niet voorgeschreven als ‘makkelijk’ middel (kalmerende middelen zijn makkelijker) maar worden voorgeschreven als de arts nog enige kans op (tijdelijke) verbetering ziet-
“Als je dat ter discussie stelt, krijg je vaak als antwoord: ”personeelsgebrek en anders zouden we mevrouw/mijnheer vast moeten binden"
-Dit doe ik maar af als de info verkregen van je clienten in het verpleegtehuis, want die vraag heb je volgens mij nog nooit ZELF gesteld-
Maar oke, dat je moest ‘informeren’ voor je deze reactie kon plaatsen was eigenlijk al genoeg voor mij.