Niet gelukkig

• Ria

Ik denk dat je het beste voor een en-en situatie kan kiezen: zo nodig lichte medicatie en vaardigheden bij de therapie geleerd weer ophalen.

Daarnaast adviseer ik je om eens naar een haptotherapeut te gaan. Daar staan niet je gedachten centraal maar je gevoelens. Dat kan nog wel eens tot verrassende resultaten leiden (is mijn ervaring).

Info over haptotherapie: http://www.psycho-fysiotherapie.nl/haptotherapie.htm

• Ria

Goede begeleiding is inderdaad noodzaak, evenals de tijd nemen voor de afbouw. Dus nooit zelf beginnen met afbouw, maar altijd in overleg met je therapeut.

• web-aapje

Ik ben onder begeleiding al een keer afgekickt. Een heel schema opgezet en dat ging zo “goed” dat ik op de PAAZ terecht kwam.

Ik doe het nu op mijn eigen manier, hééél langzaam. Tot nu toe gaat het goed. Geen angsten, paniekaanvallen, depressie of onwerkelijk gevoel en ook geen schokken in mijn hoofd, wat ik persoonlijk het ergst vind. Iedere keer als je je ogen beweegt lijkt het dan of de bliksem in je hersens slaat.

• Martin

Voorlopig ga ik geen medicijnen gebruiken, maar ik ben wel benieuwd: wat doet seroxat precies, wat merk je? Hoe voelt het?

Bedankt!, Martin

• Sun

Pfff, weer zo'n expert die bol staat van de google-kennis.

http://www.hulpgids.nl/medicijnen/antipsychotica-bijwerkingen.htm

Werkelijk de eerste de beste pagina die je krijgt als je bijwerkingen antipsychotica intikt. (had al zo'n gevoel door je woordkeuze)

Heb je wel eens bijwerkingen paracetamol ingetikt?

Krijg je dit:

"Bijwerkingen en gevaren van paracetamol

Paracetamol heeft de naam een onschuldig middel te zijn. Toch zijn er gevaren te over:

-Soms treedt overgevoeligheid op. De verschijnselen zijn o.a. huiduitslag en galbulten, benauwdheid, opgezwollen tong en/of keel.

-Nadat u het middel maanden- of jarenlang elke dag hebt ingenomen, kan er lever- of nierbeschadiging optreden. De verschijnselen zijn een gele verkleuring van oogwit of huid, moeite met plassen, voortdurend keelpijn en uitputting.

-Bij een overdosis wordt de lever ernstig en blijvend beschadigd. Indien iemand in één keer meer dan 8 gram (16 tabletten van 500 mg) heeft ingenomen, waarschuwt u meteen de huisarts.

-Bij kinderen ligt dat nog gevoeliger. Bij hen treden al leverbeschadigingen op bij inname van éénmaal de maximale dagdosering. Vooral de zoete paracetamoldrankjes zijn wat dat betreft berucht.

-Afwijkingen in het bloed, met hoge koorts, keelpijn en mondzweertjes.

-Bij veelvuldig gebruik kan paracetamol als bijwerking hoofdpijn hebben. Aangezien u dan waarschijnlijk opnieuw een paracetamol neemt, kunt u in een vicieuze cirkel terechtkomen, met verslaving als gevolg.

-Het is zeer belangrijk de doseringsvoorschriften goed op te volgen. De normale maximale dagdosis bevindt zich namelijk niet ver van de giftige of zelfs dodelijke dosis. Het is gemakkelijk grote hoeveelheden paracetamol in te slaan, waardoor het middel wel eens wordt gebruikt bij een poging tot zelfdoding. De leverbeschadiging is dan zodanig dat je daaraan overlijdt. Het stervensproces is verre van aangenaam en duurt dagen tot weken."

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/5678-is-paracetamol-wel-zo-veilig.html

Google is geweldig, maar als je alleen de info eruit pikt die jouw standpunt ondersteunen heb je vrees ik zelf je ogen danig in je broekzak zitten.

Verder wil ik nog even zeggen dat bijwerkingen nooit per definitie optreden, het is MOGELIJK. Mijn ervaringen met antipsychotica zijn alleen maar postitief. Heb mensen zien veranderen van werk- en daklozen (als gevolg van hun problematiek)tot gelukkige mensen met vaste baan en woonplaats. DAT is de andere kant van het verhaal. Is ook vast wel te vinden op google als je wat verder kijkt dan je neus lang is.

• Collie

Ik heb idd de woorden even gekopieerd uit google, maar ik zou zeggen, ga een dagje naar het verpleeghuis, daar zul je div. demente bejaarden rond zien lopen die bepaald niet psychotisch zijn en toch antipsychotica krijgen… je ziet het direct aan hun loopje.

Wat de paracetamol betreft… je hebt helemaal gelijk, daarom slik ik ook geen paracetamol…

Als en wanneer iemand aan de psychofarmaca wil gaan omdat hij denkt dat zn leven zonder ondragelijk is, helemaal prima, maar zorg er dan ook voor, dat hij goed op de hoogte is van zowel de voor- als de nadelen.

Anders zou het je zomaar kunnen overkomen, dat je straks ergens gestikt in een stukkie brood ligt te pierogen.

• Sun

:D Het voorbeeld dat je aanhaalt illustreerd prachtig hoe weinig kennis van zaken je hebt.

Ga eens googlen op de relatie tussen dementie en psychose… dan snap je misschien dat het kant noch wal raakt wat je zegt.

• Collie

Helaas valt daar weinig zinnigs over te zeggen Martin, het is altijd even uitproberen hoe, en of een stofje voor je werkt.

Waar de een zonder bijwerkingen te merken kan starten met seroxat, merkt de ander een die wel… kan varieren van misselijkheid en duizeligheid, tot agressief gedrag of de sterretjes in je hoofd waar web-aapje het over heeft.

De een merkt meteen dat zijn dalen minder diep worden, de ander merkt daar zelfs na enige tijd nog niks van en dan probeert men meestal een andere antidepressiva…

Enige opbouwtijd is meestal wel nodig…

Het nadeel van de meeste psychofarmaca is dat er geen eenduidig verhaal is over hoe het precies voor jou als persoon zal werken, dat varieert bij de div. cliënten.

Niet alleen zullen je dalen minder diep worden, ook je toppen zullen afvlakken.

Je libido zal er naar alle waarschijnlijkheid wel minder goed op varen en je zult wat aankomen.

Vaak wordt aangenomen dat dat aankomen komt omdat je jezelf beter voelt en dus ook beter voor jezelf gaat zorgen, echter, iemand die de neiging juist heeft om zich vol te laden met voedsel tijdens een depressie, zal niet afvallen door het gebruik van seroxat.

• Collie

Ik heb zometeen een afspraak met div. cliënten in het verpleeghuis, dus ik zal er naar informeren.

• web-aapje

Sterretjes in je hoofd is een understatement. Het zijn blikseminslagen. Ik heb daar trouwens bij het opbouwen van de Seroxat/paroxetine (dat is hetzelfde middel) geen last van gehad, alleen bij het afbouwen heb ik het heel erg. Het houdt alleen op als ik in bed lig met mijn ogen dicht.

Voor ernstige, terugkerende depressies heb ik in het verleden verschillende ad geprobeerd maar Seroxat werkte voor mij het allerbeste. Ik had in het begin veel bijwerkingen zoals extreme nervositeit, erger worden van angsten en hyperventilatie, rare dromen, duizelingheid en gezichtsstoornissen. Heb toen in overleg met mijn psychiater heel langzaam opgebouwd en na verloop van tijd ging ik me beter voelen. Het leven werd lichter (zowel in gewicht als in kleur) en ik piekerde minder. Ik werd minder gesloten. Langzaam aan verdwenen de bijwerkingen. Van afvlakking van gevoel heb ik nooit last gehad. Ik kan nog steeds verschrikkelijk lachen en verschrikkelijk verdrietig zijn. Ik gebruik het nu ruim 8 jaar en ik wil er graag vanaf. Het heeft zijn werk gedaan. Ik ben veranderd, heb veel geleerd over mezelf en kan veel beter met het leven omgaan. Ik kan zonder maar mijn hersens denken daar anders over helaas :(